Båtproduksjon rundt i verden – Kina


Det at det produseres båter rundt i mange deler av verden, er noe som gjør konkurransen også på dette feltet knallhard. Det er ikke noen tvil om at norske båtprodusenter og verft, til tider taper kontrakter og salg som en følge av produksjon og bygging av båter i utlandet. Selv om verftene i Norge har lange tradisjoner og står for kvalitet, er det også mange kontrakter som havner i utlandet. Det er her snakk om både små, mellomstore og store båter, og vi skal nå til Asia og Kina – som så på så mange andre felt er på full fart inn i også denne bransjen.

Kina kommer inn for fullt

Det at nettopp Kina satser for fullt på båtproduksjon, er noe bransjen merker godt. Det er ikke noen tvil om at Kina er en betydelig aktør, og som kjent er de lave på pris og bare bedre og bedre på kvalitet. Tidligere har vi sett hva Kina er i stand til å produsere til lave priser, og de siste 7-8 årene har de satset ikke bare på båter, men også annen virksomhet knyttet til det maritime.

Fujian provinsen

Det er i denne delen av Kina det virkelig er satset stort på båtproduksjon de siste årene, og det bygges nye anlegg for en storstilt produksjon og hele 18 marinaer er også planlagt bygget. Det bygges også opp et moderne messesenter som er tiltenkt bilutstillinger, og dette ligger ved Fuzhou International Conference and Exihibition Centre. Det er ikke noen tvil om at det satses, og når kineserne går inn for noe så blir det som regel både bra og stort.

Ja et eget hotell for båtturister sammen med en internasjonal marina for yachter, er også noe som ligger i planene til utbyggerne. Dette er også lokalisert i den samme provinsen, og på elven Minjian er det tenkt satt inn hele 50 mindre cruiseskip for turister.

Flytter produksjonen av båter til Kina

Flytter produksjonen av båter til Kina

Med tanke på produksjonskostnader i Kina sammenliknet med andre land, så er det mange produsenter som for lengst har flyttet hele eller deler av sin produksjon til Asia. Dette gjelder både europeiske og amerikanske produsenter, og også norske aktører har prøvd seg i Kina – men faktisk uten de helt store resultatene. Hva årsaken til dette har vært, vet jeg ikke nok om til å skrive noe om. Når man ser på den industrielle del av verden, er det ikke noen tvil om at lønnskostnader i Kina er noe av de laveste man finner og produsentene kan kutte kostnader i en tøff bransje.

Spennende utvikling

Det skal bli spennende å følge utviklingen av båtproduksjon i Kina, og senere skal vi nok se på produksjon av båter også i andre deler av verden. Det å finne land som har lavere lønnskostnader enn Norge er ikke vanskelig, siden vi ligger blant de aller høyeste i verden. Land i Øst-Europa er typisk lavkostland, som mange norske bedrifter flytter sin produksjon til – de ligger jo geografisk også lettere til en Asia og Kina.

august 2020
M T O T F L S
« jan    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31