Elektrifiserte båter


Nå er tiden inne for miljøvennlige båter også. Vi har helt glemt at havet er verdens største lager for CO2, men samtidig begynner lagrene å bli fulle. Vi må finne bedre måter å ferdes på sjøen på. Dette er nok den største grunnen til at båter også blir elektrifiserte, slik som biler, vogntog, tog og etter hvert også fly.

Men det er også helt andre grunner til at flere og flere velger å sette en el-motor på båten sin. La oss se på noen gode grunner for at også du kan gjøre det. Dette er artikkelen om hvordan båt-Norge ble elektrifisert.

Starten på eventyret

På starten av 2000-tallet begynte man å snakke om en ny æra i skipsfarten. Vi holdt tilbake tall om hvor ille det stod til, og når også fisken poppet opp, døde og uten surstoff, ja da skjønte flere alvoret. Selv om motstanden var stor i oljelandet, var det mange som mente at selv store skip kunne gå på gass eller elektrisitet.

Så var det gjort. Kunnskapen om forurensning og norske båter ble første steg i utviklingen. Først kom gassfergene, og i 2015 så den første batteridrevne elektriske ferga dagens lys. Og den var norsk. Den skulle spare et forbruk tilsvarende en millioner liter diesel per år. Denne ble erstattet med norsk ren elektrisitet med et forbruk på 200 KWh på en tur. Man skaffet hurtigladere og to reserve batteri for å få det til. Enkelt og greit.

Elektrifiserte båter
Elektrifiserte båter

El-båter blir allemannseie

Så ble el-båter endelig allemannseie. Det er enkelt å sette inn en el-motor i stedet for en dieseldrevet, noe som nordmennene bak Green Waves fant ut. De har tatt det så langt som til å ha laget sin egen resirkulerte el-bår med eget design og flyteegenskaper. Selv om engasjementet er stort blant båtfolket, står politikerne på bakbeina fortsatt. De tviholder på en gammeldags tankegang om evige grønne marker.

Så den beste måten å få fart på omstillingen er å fremstille en visjon for Innovasjon Norge! Med deres støtte kan man få iverksatt prosjekt der formålet er å implementere flere el-motorer på båtene. Noen sier til og med at det minner om gamle dager. Man flyter helt lydløst i det stille vannet, kanskje på let etter den perfekte fiskeplassen, eller for å ankre opp for natta. Elmotoren er helt stille, akkurat som når man ror eller padler. Slik som i gamle dager. Da alle bekymringer lå langt foran.

Elektriske båter i framtiden

Med tanke på hvor mye enklere det har blitt å lade el-motoren på båten så er det klart for en elektrisk framtid. Det er mange som fremhever forurensning fra dieselbåter, men også støyforurensning av havene er mye mer alvorlig enn først antatt. Fisker og store havdyr bruker nemlig lyd og sang for å kommunisere. Med støy fra store hangarskip har de kommet ut av kurs og til og med omkommet fordi de var i feil farvann. Elektriske framkomstmidler framtiden, også på sjøen. I dag ser vi også flere og flere små fartøy som folk ferdes i. Kanskje vi om noen år har et helt utslippsfritt land, enten det er på vei, i sjø eller luft.

august 2020
M T O T F L S
« jan    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
31